המדריך המקוצר למערכות הפעלה סלולאריות

הסלולאריים החכמים ("סמארטפונים") מציפים כיום את השוק, ומגיעים במבחר דגמים ויצרנים שונים. כל טלפון סלולרי "חכם" הוא של יצרן מסוים אותו כולנו מכירים (אפל, סמסונג, נוקיה וכד'), ומגיע עם מערכת הפעלה מסוימת, אשר הינה חשובה לא פחות מזהות היצרן של הפלאפון, על מנת להעריך את אופיו וביצועיו. במאמר הבא ננסה לעשות קצת סדר, ולבחון את מערכות ההפעלה העיקריות המובילות כיום את השוק –

אנדרואיד (Android) – אחת ממערכות ההפעלה הנפוצות והמוכרות ביותר כיום. אנדאוריד היא מערכת הפעלה המיועדת עבור טלפונים סלולאריים בעלי ליבת לינוקס, ושייכת לקבוצה גדולה של חברות, ביניהן חברות מובילות ומוכרות דוגמת גוגל, אינטל, סמסונג, מוטורולה וכד'. אחד המכשירים המוכרים ביותר המופעל על ידי מערכת מסוג אנדרואיד הוא המכשיר HTC. בניגוד למערכות הפעלחה אחרות, אנדרואיד נחשבת למערכת הפעלה פתוחה ו"ידידותית" יחסית, המאפשרת למפתחי אפליקציות פרטיים לפעול בחופשיות ולייצר אינספור יישומים חדשים ומתקדמים עבור משתמשי המערכת.

אייפון OS (iphone OS) – מערכת ההפעלה של הסמארטפונים המוכרים והפופולאריים ביותר בעולם (אייפון, לדגמיו השונים..), מבית חברת אפל. מערכת הפעלה זו היא למעשה סוג של גרסה מותאמת לפלאפונים, של מערכת ההפעלה של מחשבי מאק. לכן, בדומה למשתמשי מאק וותיקים, גם בעלי אייפון חדשים נהנים מפיתוחים חדשים בלתי פוסקים בקצב מסחרר, מבית היוצר של אפל, כמו גם אינספור מתכנתים פרטיים המפתחים אפליקציות במיוחד לאייפון ולמוצרי מאק. על מנת להוריד אפליקציות חדשות צריכים המשתמשים לפתוח חשבון ב iTunes כמובן (וב appstore – חנות האפליקציות המקוונת של אפל), ולשלם בדרך כלל סכום קטן על כל יישום חדש.

בלאקברי OS – מכשירי הבלאקברי כבר לא כל כך נפוצים בישראל, מאז כניסתם של האייפונים, הגלאקסי ושאר המתחרים לזירת המשחק המקומית. עם זאת, ישראלים רבים מכירים את הבלאקברי, שלא לדבר על מיליוני אמריקאים ואירופאים. מערכת ההפעלה של הבלאקברי ידועה במערכת דואר אלקטרוני, לוח שנה ולוח פגישות יעילה ביותר, המשמשת דוגמה והשראה למערכות הפעלה אחרות. עם זאת, בכל הנוגע למדיה (מוזיקה, סרטונים וכד') נראה כי יכולותיה של הבלאקבריOS נופלות מאלו של שתי המתחרות העיקריות אשר הוזכרו לעיל. לאחרונה, הורחב משמעותית מאדר האפליקציות והתוכנות הייחודיות הזמינות עבור משתמשי הבלאקברי, בניסיון לעמוד ברף הגבוה שמציבים האנדרואיד והאייפון.

Windows mobile, Windows Phone 7 – גם מייקרוסופט, ענקית התוכנה ויצרנית "חלונות" המוכרת לכולנו מהמחשבים הביתיים, מתחרה בזירת מערכות ההפעלה הסלולאריות. מערכת ההפעלה של מייקרוסופט מופיעה במספר דגמים של מוטורולה, סמסונג ויצרניות סלולארי נוספות. קשה לומר כי מערכות ההפעלה של מייקרוסופט עומדות בסטאנדרטים הגבוהים של המתחרות העיקריות, אך היא מצטיינת בנקודות החזקות של מייקרוסופט מאז ומתמיד – יישומים משרדיים וגרסאות המותאמות לסלולארי של Word, Excel וכד'. המערכת החדשה (Windows Phone 7) הושקה זה לא מכבר, בניסיון לשפר את חווית המשתמש ולהוות תחרות אמיתית למערכות ההפעלה הגדולות והנפוצות ביותר בתחום..