כיצד מתקדמים בעולם ההייטק?

טכנאי מחשבים ניידים

בעבר כל אם יהודייה רצתה שבנה יהיה רופא או עורך דין, אך כיום החלום של רבים ורבות הוא לעבוד בהייטק ולעשות אקזיט גדול של מיליונים. בודדים הם האנשים אשר באמת מצליחים לעשות אקזיטים ענקיים כאלה, אך למרות הקשיים זה בהחלט אפשרי. קשה לומר מהו המסלול הבטוח אל עבר האקזיט, אך יש בהחלט כמה תחנות חשובות שכדאי לעבור בדרך. בכתבה זו ננסה לשרטט מפת דרכים בעולם ההייטק ולענות על השאלה – כיצד ניתן לשפר את הסיכויים להתקדם על עבר האקזיט המיוחל?

השלב הראשון – לימודי מחשבים

אין כל ספק כי אחד מהתחומים המבוקשים ביותר בעשור האחרון הוא תחום המחשבים. תואר ראשון במדעי המחשב הפך לתואר מבוקש מאוד שקשה להתקבל אליו, גם בשל הביקוש ההולך וגובר. הלימודים עצמם הם מאתגרים וקשים, אך לאחר סיום התואר, דלתות רבות נפתחות בפני בוגרי תואר ראשון במדעי המחשב או בהנדסת מחשבים. לכן, השלב הראשון הוא להחליט כי קריירה בתחום המחשבים בכלל מתאימה לכם. חשוב לזכור כי בחלק ניכר מין המקרים, רק מי שיש לו ידע במחשבים יכול לפתוח חברת סטארט אפ ובסופו של דבר לעשות אקזיט. צריך גם יכולות ניהול ושיווק כמובן, אך ידע במחשבים הוא הבסיס. אם תחום המחשבים מרתק אתכם, אתם חזקים בתחום הריאלי ויש לכם מחשבה אנליטית וראש למספרים, כדאי לכם ללכת לכיוון של לימודי מחשבים. אפשר ורצוי ללמוד במסגרת דו חוגית, למשל – מחשבים וכלכלה, מחשבים ומנהל עסקים וכו'. ידע נרחב בניהול, כלכלה ושיווק יסייע לכם מאוד בעתיד, גם בקריירה בעולם ההייטק.

השלב השני – פיתוח הרעיון

אי אפשר לעשות אקזיט אם אין לכם רעיון למוצר חדשני, איכותי, והחשוב מכל – נדרש. אין זה אומר שהמוצר יהיה חדש לחלוטין. גם מוצרים שכבר קיימים (אך בנויים ומתוכננים בצורה טובה יותר משל המתחרים) יכולים להצליח מאוד. כיום, בעולם בו כל אפליקציה יכולה להפוך ל"דבר הבא", אין אפילו צורך במוצר פיזי. ניתן להמציא אפליקציה חדשה, תוכנת מחשב ייחודית, שירות שלא היה קיים קודם וכמובן גם מוצר פיזי. מהרגע שחשבתם על רעיון מסויים, התחלתם את דרככם אל עבר האקזיט המיוחל. חשוב להדגיש כי לא כל אחד יכול לעשות אקזיט וכי אין המדובר במשימה פשוטה. יש צורך באין ספור תכונות חשובות – ידע בתחומים כמו מחשבים, ניהול, שיווק וכלכלה, סבלנות אין קץ, אחריות, חזון, נכונות לעבוד קשה, מוטיבציה גבוהה ועוד. אך ללא רעיון איכותי, כל אלה לא יהיו שווים דבר… אז בין אם התחלתם את דרככם בעולם ההייטק כשכירים או שהחלטתם ישר "לקפוץ למים" ולפתוח חברת סטארט אפ – תהיו חייבים לחשוב על רעיון איכותי שתוכלו לשווק לכמה שיותר אנשים.

השלב השלישי – הפיכת הרעיון למציאות

לאחר שרכשתם ידע ורצוי גם תואר במחשבים וחשבתם על רעיון, הגיע הזמן להפוך אותו למציאות. קשה מאוד להפוך רעיון למציאות מבלי לפתוח חברת סטארט אפ ולכן אם אתם עובדים כשכירים תאלצו ברוב המקרים להתפטר מעבודתכם ולעבוד כמעט 24 שעות ביממה על הגשמת הרעיון שלכם. ומה זה אומר? להקים חברה, לשכור משרדים ועובדים, לתכן את הרעיון, לפתח אותו ולבסוף גם לשווק אותו לקהל הרחב. תהליך זה יכול לקחת מספר שנים וכולל עבודה קשה מאוד שרק מעטים מצילים לשרוד בהצלחה. רוב חברות הסטארט אפ לא מצליחות ונסגרות כעבור כמה חודשים או שנים, אך תמיד קיים סיכוי שדווקא אתם תהיו אלה שתצליחו לפתח מוצר מדהים ולעשות אקזיט.

קריירת הייטק יכולה ללכת לכל מיני כיוונים ורוב בוגרי התואר במדעי המחשב הופכים להיות שכירים שמרוויחים לא רע בכלל. אך אם אתם חולמים דווקא על "מכה" גדולה ועל אקזיט של מיליונים, תצטרכו כנראה לעבור את התהליך שתיארנו בכתבה זו. אם תהיו נחושים, מקצועיים, חרוצים ובטוחים בעצמכם- תעלו מאוד את הסיכויים שלכם להצליח. יש לא מעט ישראלים שעשו זאת ואתם יכולים להיות הבאים בתור!

 

.