חשיבות המעבד במחשב

בכל מחשב יש מעבד, מחשבים ניידים, נייחים, פלאפונים, טאבלטים ועוד ועוד.

במאמר זה נדבר על חשיבות המעבד, תקלות במעבד, אופן החלפת המעבד וניתן דגש על מחשבים ניידים.

המעבד זה בעצם המוח של המחשב והחלק הכי חשוב במחשב כי בלעדיו כמובן המחשב לא יעבוד אפילו לשנייה אחת.
כאשר נקנה מחשב חדש אנחנו נבחר אותו לפי המעבד שלו כי מעבד זה ביצועים, בדומה לרכב חדש שנבחר אותו לפני המנוע אותו דבר במחשבים נבחר את המעבד לפי הסוג שלו, לפי הג'יגה הרצים שלו, כמות ליבות, שנת ייצור ועוד.

המעבד יושב על לוח האם ותפקידו לעבד נתונים.
בעולם כיום ישנם 2 יצרניות למעבדים, המובילה בקצת היא אינטל הידועה ואחריה מתחרים חברת איי.אמ.די בשוק עקוב מדם.

motherboard-289477_1920[1]

המעבד תמיד אבל תמיד יעבוד עם מאוורר צמוד אליו מכיוון שהוא מתחמם, הוא כל הזמן מעבד נתונים ועובד קשה וחייב שיהיה צמוד אליו מאוורר אחרת הוא יישרף.

במחשב נייד יש מאוורר אחד בלבד שחייב לספק איוורור לכל המחשב ולכן המאוורר יהיה מחובר למעבד עם צלעות קירור שצמודות טוב טוב למעבד שיושב על לוח האם ובין 2 המתכות תהיה משחה טרמית משחת קירור.

במחשבים נייחים ישנם 2-3-4 מאווררים ולכן המעבד מקבל מאוורר רק בשביל עצמו ייחודי לו וכן נדיר התקלה במחשבים נייחים שהמעבד יישרף ויותר שכיח תקלות במחשבים ניידים.

המעבד אמור לעבוד על טמפרטורות קבועות של עד 50 מעלות צלזיוס ולא לחרוג מכך אחרת יישרף, ובמחשבים ניידים אם המעבד נשרף זה קצת בעיה להחליפו אבל אפשרי בטיפול מעבדה לא מסובך כל כך.

צריך לפרק את המחשב ולהגיע ללוח האם שם לפרק את צלעות הקירור ולהחליף את המעבד.

אם מרגישים שהמחשב מתחמם יתר על המידה ניתן לבדוק אם המעבד פגיע בכך שנוריד תוכנות חינמיות שבודקות טמפרטורות במחשב ונבדוק.
אם יותר מ50 מעלות חייבים לטלפן לטכנאי מחשבים או להגיע למעבדת מחשבים כדי לפרק את המחשב ולנקות אותו מאבק.

אם המעבד פתאום סתם מתחמם זה תמיד בגלל לכלוך ואבק שהצטבר באזור שלא נותן למאוורר להתסתובב כמו שצריך ושטיח אבק המצטבר בפתחי האיוורור של המחשב ולא נותן לחום הרב לצאת החוצה מה שגורם לחום להתלכד בתוך חלל המחשב שבמחשבים ניידים גם ככה חלל קטן ומצומצם.

ב90 אחוזים מהמקרים האלו ניקיון האזור של המעבד, ניקוי האבק ומריחת משחה טרמית חדשה עוזר ומחזיר את הטמפרטורות לנורמליות, אבל ישנם מקרים בהם המאוורר עצמו גמר את הקריירה וצריך להחליפו לחדש.

כל אחד צריך לדעת איזה מעבד מתאים לו לפי הצרכים שלו ובכך לחסוך המון כסף ברכישת מחשב חדש.
לדוגמא, אדם העוסק בעריכות וידאו ותמונות, עבודה אינטנסיבית צריך מעבד חזק מאוד ומצד שני אדם שצריך מחשב נייד רק בשביל אינטרנט ומעבד תמלילים לא צריך מעבד חזק.

מחשבים ניידים מתומחרים לפי מסך, מותג, כמות זכרון אבל בעיקר לפי המעבד, מעבד מדגם איי5 יעלה כמעט פי 2 ממעבדים מדגם דואל קור.

אם נעקוב אחר הטמפרטורות במחשב מובטח שלעולם תהיה תקלה במעבד והמחשה יעבוד בסדר גמור, אם שומעים רעשים מהמחשב ומרגישים חום חריג יש לפנות למעבדת מחשבים במהרה

המאמר נכתב ע"י מעבדת מחשבים בתל אביב, לאתר המעבדה לחץ כאן

.