בדיקת תוכנה QA – מהן בדיקות אוטומציה ?

בעולם בו התוכנות שולטות ומשמשות רבים מאיתנו בכל יום (חלק מהמשתמשים כלל לא יודעים שהם נעזרים בתוכנות במהלך היום) יש להקפיד לבצע בדיקות מסוימות ולוודא שהתוכנות עובדות כמו שצריך. כתוצאה מהצורך בביצוע הבדיקות יוצר המקצוע QA (Quality Assurance). QA בדיקות איכות כוללות מעבר על כל החלקים של התוכנות – בתוך שורות קוד או דרך הממשק, כאשר הבודק צריך לאתר את התקלות וליידע את המתכנתים על קיומן. נוסף על כך, הוא בודק את הממשק, הנוחות והעיצוב ומוסר את מסקנותיו לבעלי המקצוע שעוסקים בהם.

אם אתם מעוניינים ללמוד את המקצוע חשוב שתכירו את הסוגים של בודקי התוכנה. בודקי התוכנה מתחלקים לארבע 4 רמות – רמה נמוכה, רמה בינונית, רמה גבוהה ובכירים.

ההבדלים בין ארבעת הרמות של בודקי התוכנה

לפניכם הסבר קצר על ארבעת הרמות של בודקי התוכנה:

  • בודק תוכנה רמה נמוכה – בודקי תוכנה שמשתמשים בתוכנות אוטומטיות לצורך בדיקת התוכנות. העבודה דורשת ידע בתפעול תוכנת בדיקה וביצוע הבדיקה.
  • בודק תוכנה רמה בינונית – לעבודה זו קוראים "קופסה שחורה", וההסיבה לכך היא שהתוכנה אטומה בפני ה–QA. הבודק סורק את התוכנה באמצעות מקשים והזנה בשדות וצריך לחפש את הבעיות בתוכנית. העבודה דורשת ידע טכנולוגי אך אין צורך בידע בתכנות.
  • בודק תוכנה רמה גבוהה – העבודה נקראת גם "קופסה לבנה". ברמה זו עובד הבודק מול הקוד, קורא אותו ולפעמים מבצע תיקונים. כדי לבצע את הבדיקות צריך בודק התוכנה לדעת תכנות.
  • בכירים – בודקי תוכנה ברמה בכירה, כמו למשל מהנדסים וראשי צוותים. יש לציין כי מהנדסי בדיקות תוכנה אינם חייבים להיות מהנדסים אך הם צריכים להיות בעלי ידע וניסיון בתחום – לעבוד עם כלי בדיקה ולדעת תכנות.

ישנם בודקי תוכנה נוספים, אשר כותבים תוכנות שונות שבודקות תוכניות אחרות. בודקים אלו הם על פי רוב מתכנתים.
רמת הביקוש אחר מקצועות ה- QA גבוהה גם מצד המעסיקים וגם מצד מבקשי העבודה
מבט מהיר באתרי הצעות העבודה מציג מגוון מודעות דרושים QA, והסיבה לכך היא שכל חברה שמפתחת תוכנות זקוקה לאנשי מקצוע שיכולים לבדוק אותן. לצד הביקוש הרב אחר בודקי תוכנות קיימים בעלי מקצוע רבים שמחפשים עבודה בתחום משום שהדרישות לקבלת העבודה נמוכות יותר ממקצועות אחרים שכלולים בענף הייטק. בשל סיבה זו הרבה מתכנתים ללא ניסיון קודם מחליטים להתחיל מעיסוק בבדיקות תוכנה במטרה להגיע למשרה בתכנות. חשוב לציין כי הרבה אנשים שעוסקים במקצוע הם סטודנטים ולא מעטים לא מעוניינים לעסוק בבדיקות תוכנה במשך שנים רבות כך שישנה תחלופה רבה במשרות אלה.
מעבר לאפשרות להתפתח בתחום ההייטק נהנים בודקי התוכנה משכר טוב ופינוקים רבים. ניתן ללמוד את המקצוע במוסדות לימוד שונים, ביניהם: הטכניון, המכללה למנהל, ג'ון ברייס הדרכה, מכללת האקר יו ועוד.