תשתית וספק אינטרנט בחשבונית אחת

7 עובדות חשובות על רפורמת השוק הסיטונאי

לא צריך להיות מומחה למחשבים, וגם לא לרשתות תקשורת, כדי לדעת שגלישה באינטרנט אפשרית רק באמצעות שילוב שבין תשתית אינטרנט לספק. מה שחשוב להדגיש, בהקשר הזה, הוא שהתחום בישראל עבר מספר שינויים משמעותיים במרוצת השנים. רפורמת השוק הסיטונאי היא המרכזית, מהבחינה הזו, כאשר מאפיין עיקרי שלה הוא אספקת חבלות "בנדל", בהן התשלום עבור התשתית והספק נעשה לאותו גורם. הנה מספר דברים שחשוב לדעת על הרפורמה שמשנה את חוקי המשחק בתחום.

  1. מהי משמעות הרפורמה?

רפורמת השוק הסיטונאי נועדה, ללא צל של ספק, לפתוח את תחום האינטרנט בישראל לתחרות. המהות המרכזית שלה פשוטה להבנה בכל קנה מידה: בהתאם לרפורמה, על החברות היחידות המספקות תשתית אינטרנט וטלפון – בזק והוט – למכור את השימוש בתשתיות ובשירותי הטלפוניה שלהן במחירים סיטונאים לגורמים המעוניינים בכך.

  1. היתרון הכלכלי של הרפורמה

מטרת העל של פתיחת השוק לתחרות היא להוזיל את המחיר לצרכנים, כאשר הציפיות הראשוניות הן להוזלה של עשרות אחוזים. ואכן, על פי התחזיות והנתונים הראשונים, אפשר לראות כי אותה הוזלה עומדת על כ-30-40%, מה שבא לידי ביטוי מוחשי בחיסכון אפשרי של אלפי שקלים בהוצאותיה של המשפחה הישראלית הממוצעת.

  1. הכול בחשבונית אחת

ייעוד משמעותי נוסף של הרפורמה הוא לאפשר ללקוחות להתנהל מול חברה אחת בלבד, אשר אחראית הן לספק והן לתשתית. כאשר מתנהלים מול ספקי אינטרנט ולא מול מספר גורמים, קטנים הסיכויים שדבר מה ייפול לו אל בין הכיסאות. בכך גם המצב עבור הלקוחות עצמם הופך לפשוט הרבה יותר.

  1. הוצאת הפיצול מתוך התמונה

היבט משלים של הסעיף הקודם הוא שהמודל החדש של הבנדל משנה מספר מאפיינים אחרים של עסקאות התקשורת אליהן התרגלנו בעבר. מעבר להתנהלות מול חברה בודדה, הרי שהחבילות המוצעות הן קבועות ואינן מוגבלות בזמן. בנוסף, להבדיל מהמצב שהיה בישראל טרם הרפורמה, המחיר אינו מתפצל לשתי חברות לאחר תקופה מוגדרת.

  1. לא רק בישראל

רפורמת השוק הסיטונאי בישראל אינה ייחודית, ממש לא. במדינות שונות בעולם המערבי היינו עדים בשנים האחרונות לרפורמה צרכנית כוללת, שכללה התייחסות ניכרת לאינטרנט (למעשה, בחלק מהמקרים צמיחת האינטרנט היא שאפשרה בכלל לתהליך להתחיל). בגרמניה ובפינלנד הפך שוק התקשורת לסיטונאי ב-1997, בעוד שבאיטליה ואוסטריה שנתיים לאחר מכן. בריטניה, צרפת, ספרד ובלגיה עשו זאת ב-2001, ושבדיה ב-2003.

  1. התבוננות על העתיד

על פי כל ההערכות, צפויה רפורמת השוק הסיטונאי להצעיד את תחום האינטרנט בישראל מספר צעדים קדימה, גם מבחינה טכנולוגית. הגדלת התחרות והשינוי במחירים צפויים להביא לכך שהחברות המספקות את התשתית יפתחו אותה עוד יותר. ביטוי מובהק אפשרי של כך הוא מיזם הסיבים האופטיים לו אחראית חברת IBC, כאשר הצפי הוא שהרפורמה תאיץ את פריסת התשתית השלישית מטעמה.

  1. צעדים חשובים נוספים

לא ניתן לדבר על תחום התקשורת בישראל מבלי להכניס לתמונה גם את שידורי הטלוויזיה. הרפורמה בהחלט מתייחסת גם אליהם, כאשר בחלק מהחבילות המוצעות כיום נכללים, מעבר לאינטרנט, גם שירותי טלוויזיה רב ערוצית. בנוסף לכך, יצאו לדרך מספר צעדים חשובים הנוגעים לתחום הטלוויזיה, דוגמת התחלת השידורים של עידן פלוס במרחב המקוון. כניסתה של סלקום לשדה המשחק, בדמות סלקום TV, מביאה אף היא לשינוי ומאפשרת הוזלת מחירים משמעותית.

.